Військово-транспортний обовʼязок

Під час дії воєнного стану державні органи можуть залучати транспорт для військових потреб кількома способами: - примусове відчуження; - вилучення; - мобілізація.Кожен із цих способів здійснюється за окремою процедурою.Крім того, вилучати примусово (без компенсацій) транспорт можна виключно у державних підприємств.!! Тобто, транспортний засіб, який знаходиться у приватній власності, може бути лише примусово відчужений або мобілізований.Законодавство не містить додаткових вказівок щодо типу транспортного засобу чи функціонального призначення, яке б виділяло певні категорії транспортних засобів що потенційно перебувають в зоні ризику.

  • Порядок примусового відчуження регулюється:- Законом України «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану»;- Порядком розгляду заяв та здійснення виплат для наступної повної компенсації за майно, примусово відчужене в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану, що затверджений постановою Кабінету міністрів України від 31 жовтня 2012 р. № 998.

    2. Хто має право вилучити авто ?Примусово вилучати транспортний засіб має право лише вище військове командування Збройних сил України або окремо визначені підрозділи (п.4 ч.1 ст. 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану».Важливо, що законодавство встановлює перелік осіб, які можуть бути віднесені до військового командування та, відповідно, мають право приймати рішення про примусове відчуження, а саме:– Генеральний штаб Збройних Сил України;– Командування об’єднаних сил Збройних Сил України;– командування видів, окремих родів військ (сил) Збройних Сил України (до прикладу: командування Сухопутних військ, Десантно-Штурмових військ, тощо);– управління оперативних командувань ( до прикладу: ОП «Захід»);– командири військових з’єднань, частин Збройних Сил України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управління державної охорони України.!! Лише ці органи мають право ухвалювати рішення про примусове відчуження приватного майна під час воєнного стану.Закон не передбачає можливість прийняття рішення про примусове відчуження, ні представниками Територіальної оборони, ні представники Національної поліції України, ні працівниками ТЦК та СП, ні особами зі складу вказаних органів, уповноважених наказом безпосереднього командира, чи командування, на самостійне прийняття таких рішень вважатиметься протиправним, та такі рішення не підлягають виконанню.Якщо ви та ваше рухоме майно перебуваєте на території, де немає активних бойових дій, то в таких випадках вилучення транспортних засобів має бути погоджене з обласною військовою адміністрацією або виконавчим органом відповідної місцевої ради.Тобто, якщо транспортні засоби знаходяться та зареєстровані на території яка віддалена від лінії розмежування більш як на одну область не достатньо рішення будь-якого з органів, передбачених п.4 ч.1 ст.8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», потрібне узгодження з ОВА.

  • Вищим військовим командуванням Збройних сил України або окремим підрозділом приймається відповідне рішення (розпорядження) про примусове відчуження транспортного засобу.Тобто в представників органу, який має на меті відчужити ТЗ має бути чітке розпорядження ОВА та Начальника ТЦК та СП на конкретний транспортний засіб в якому зазначено марку, власника, реєстраційний номер ТЗ, WIN-код, рік випуску, тощо)На підставі рішення про примусове відчуження майна проводять оцінку майна. Таку оцінку фінансує орган, який ухвалив рішення про примусове відчуження, коштом державного бюджету.2. Оцінка транспортного засобу, що підлягає примусовому відчуженню, проводиться у порядку, встановленому законодавством про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність.У разі неможливості залучити до оцінки майна суб’єктів оціночної діяльності - суб’єктів господарювання така оцінка проводиться суб’єктами оціночної діяльності - органами державної влади або органами місцевого самоврядування за погодженням із власником майна. У разі відмови або відсутності власника майна зазначені органи мають право проводити таку оцінку самостійно.Без проведення оцінки транспортного засобу, надання на ознайомлення висновку чи звіту про оцінку, такі дії вважатимуться протиправними!!!Примітка: зазначена оцінка транспортного засобу, за якою попередньому власнику було відшкодовано вартість примусово відчуженого майна, може бути оскаржена до суду.Оцінка оформляється у вигляді звіту або висновку (в залежності від особи виконавця спеціаліста чи експерта), який долучається до акту про примусове відчуження. 2. Відповідно до п.1 ст.7 Закону України «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану» про факт примусового відчуження майна складається акт. Бланк акту виготовляється за єдиним зразком, затвердженим Постановою КМУ «Деякі питання здійснення повної компенсації за майно, примусово відчужене в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану» від 31.10.2012 р. № 998.3. У випадку наявності підстав та повноважень для відчуження ТЗ необхідно перевірити щоб в Акті було зазначено :1) назву органу військового командування та органу, що погодив рішення про примусове відчуження або вилучення майна, або військового командування чи органу, що прийняв таке рішення;2) відомості про власника (власників) майна:- для фізичних осіб (тобто і для ФОП)- прізвище, ім’я, по батькові, постійне місце проживання та ідентифікаційний номер у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків та інших обов’язкових платежів, крім осіб, які з релігійних або інших переконань відмовилися від ідентифікаційного номера, про що мають відповідну відмітку у паспорті;3) відомості про документ, що встановлює право власності на майно (у разі наявності);4) опис майна, достатній для його ідентифікації. Для рухомого майна - відомості про реєстраційний номер транспортного засобу, марку, модель, номер шасі (WIN-код), рік випуску та інші реєстраційні дані;5) сума виплачених коштів (у разі попереднього повного відшкодування вартості майна).
    4. Акт підписується власником майна або його законним представником і уповноваженими особами військового командування та органу, що погодив рішення про примусове відчуження майна, або військового командування чи органу, що прийняв таке рішення, і скріплюється печатками військового командування та/або зазначених органів.Примітка: У разі відсутності особи, у якої вилучається транспортний засіб, або її законного представника під час складання акту про примусове відчуження або вилучення майна такий акт складається без її участі. У такому разі власник майна або його законний представник має право на ознайомлення з актом про примусове відчуження або вилучення майна.У випадку незгоди, або неправомірності такого відчуження майна, на вільному місці в Акті зазначити про його протиправність, вказавши на будь-яке порушення порядку зі сторони представника органу, що здійснює відчуження.5. У разі примусового відчуження майна до акту додається документ, що містить висновок про вартість майна на дату його оцінки, яка проводилася у зв’язку з прийняттям рішення про його примусове відчуження.! Примірник акту та документ, що містить висновок про вартість майна, вручаються під розписку особі, у якої вилучається майно, або її уповноваженому представнику.6. Право державної власності на вилучений автомобіль виникає з дати підписання акту без необхідності подальших реєстраційних процедур.


  • 1. Якщо транспорт примусово відчужується на умовах попереднього відшкодування вартості – власник майна отримує оплату на підставі висновку про оцінку майна до дати складання акту про примусове відчуження.!!Треба мати на увазі, що законодавство України не визначає, хто саме вирішує про можливість або неможливість попереднього відшкодування. Тому на практиці вирішення цього питання залишається за командуванням й органами, які це рішення погоджують.
    Таке відшкодування можливе виключно за умови оцінки майна до складення Акту, тому з моменту прийняття рішення або повідомлення про таке рішення обовʼязковим є контроль здійснення оцінки, або самостійне замовлення такої.
    Якщо попереднє відшкодування неможливе – примусове відчуження здійснюється на умовах наступного відшкодування вартості вилученого транспорту згідно вартості встановленої в майбутньому.Наступне відшкодування вартості транспорту здійснюється упродовж п’яти бюджетних періодів, наступних після скасування воєнного стану.*До прикладу: Якщо правовий режим воєнного стану скасують у 2025 році, відшкодування за примусово вилучений транспортний засіб може бути здійснене або поступово здійснюватиметься органом, який прийняв рішення про вилучення транспортного засобу, впродовж 5 років (тобто з 1 січня 2026 – до 31 грудня 2030 років).2. Для отримання відшкодування, власник транспортного засобу подає заявку до територіального центру комплектування та соціальної підтримки за місцем примусового відчуження (ТЦК та СП)




  • На відміну від примусового відчуження, мобілізація транспорту не передбачає перехід права власності до держави.
    Мобілізація транспорту здійснюється в рамках виконання військово-транспортного обов’язку громадян, встановленого Законом України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».
    Процедури та порядок виконання цього обов’язку визначає Положення «Про військово-транспортний обов’язок», затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2000 № 1921 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 17.06.2015 № 405)
    !! Тут всі в очікуванні змін по новому законопроєкту 10449, у відповідності до якого Кабінет Міністрів України має розробити нову постанову (порядок мобілізації транспортних засобів) та Мобілізаційних планів України, розроблених місцевими державними адміністраціями


  • Від мобілізації транспортних засобів може бути звільнено:
    – компанії, які виконують мобілізаційні завдання на підставі договорів, укладених з Міністерством оборони України;
    – компанії, транспортні засоби яких задіяні у виробничому процесі виконання мобілізаційних завдань;
    – компанії, у яких є висока суспільна потреба;
    – банки державного сектору.
    Тобто немає будь-яких виключень прямо встановлених для ФОП (приватних осіб).
    Крім цього, на даний час текст законопроєкту 10449, дає розуміння, що точно не буду мобілізації транспортних засобів для власників тільки одного ТЗ, втім додаткові умові можуть бути передбачені новим порядком. Мобілізація транспорту згідно чинного законодавства здійснюється в межах лімітів вилучення транспортних засобів, які затверджує Кабінет Міністрів України (кількісні та в залежності від призначення).Інформація про ліміти не є публічною. Щоб дізнатися ліміти мобілізації – треба звернутися до ОВА. Втім, законопроєкт 10449 передбачає усунення лімітів як таких, чи нестиме це негативні наслідки для кожного окремого підприємства чи загалом для всіх власників ТЗ на даний час невідомо, велика відповідальність в даному випадку покладена на Кабінет Міністрів України, який формуватиме новий порядок



  • 1. Мобілізацію транспортних засобів здійснюють: - ТЦК та СП; - Центральне управління або регіональні органи Служби безпеки України; - відповідні підрозділи Служби зовнішньої розвідки України. ! Для того, щоб ці органи могли мобілізувати транспорт, потрібне рішення місцевих державних адміністрацій у формі відповідного розпорядження. (на територіях віддалених від зони бойових дій така ситуація дуже малоймовірна, основну цінність становить будівельна техніка та вантажівки) 2. Яким чином приймається рішення про залучення транспортних засобів та техніки під час мобілізації ? 1.1. Розпорядженням місцевої державної адміністрації встановлюється завдання з підготовки до передачі та передачі транспортних засобів, що знаходяться у державній або приватній власності (фізичної особи-підприємця, тобто того ж громадянина). 1.2. Надалі, безпосередньо мобілізація транспортних засобів здійснюється через ТЦК та СП визначених осіб, які виконуватимуть вручення власнику відповідних часткових нарядів та надаватимуть підтверджуючі документи (на практиці, це відбувається через поштові відправлення, рідше через особисте повідомлення осіб). 1.3. Вашим завданням буде уважно ознайомитись з частковим нарядом, та повідомити про це юриста. - В частковому наряді повинні визначатися транспортні засоби, які підлягають переданню до військових формувань, а також підстави, порядок, пункти та строки їх передання. - Частковий наряд повинні підписати голова місцевої ОВА та керівник територіального центру комплектування та соціальної підтримки та скріпити його печатками. - Працівники ТЦК та СП, якщо такі здійснюють оповіщення, маю надати докази своїх повноважень (розпорядження ЛОВА, наказ начальника ТЦК та СП на оповіщення, службові посвідчення) - Основна відмінність зі згаданим раніше способом це те, що: – згідно з частковим нарядом, власники транспортних засобів забезпечують доставку і передачу військовим формуванням в строки, установлені в наряді, в пунктах передачі транспортних засобів (самостійно). – Не передбачено механізму визначення вартості ТЗ для фізичних осіб, тому доведеться самостійно замовляти оцінку ТЗ шляхом залучення спеціаліста чи експерта оцінювача, щоб не оскаржувати ці моменти в подальшому. 1.4. Передача транспортних засобів оформлюється відповідним актом приймання-передачі за формою, що затвердженою Кабінет Міністрів України.У вказаному акті зазначаються:- відомості про власників;- технічний стан;- вартість транспортного засобу, визначену за результатами проведення їх незалежної оцінки (лише у разі, якщо оцінка проводиться за власною ініціативою власника та за рахунок його коштів) - інші необхідні відомості, що дають змогу ідентифікувати транспортні засоби.Акт приймання-передачі потрібно складати у трьох примірниках. Акт підписується власником, керівником територіального центру комплектування та соціальної підтримки та командиром військового формування, якому передають транспортний засіб або техніку, і скріплюється печатками.

  • 1. Подання заяви власника транспортного засобу до територіального центру комплектування та соціальної підтримки за місцем залучення транспортних засобів. Заява подається після оголошення демобілізації та повернення транспортних засобів і техніки. *До заяви додаються: акт приймання-передачі акт про повернення під час демобілізації транспортних засобів і техніки висновок експерта або звіт про оцінку майна.**У випадку, якщо ви провели альтернативну оцінку, в якій розмір шкоди відрізняється від визначеної в акті, подайте разом з заявою альтернативну оцінку.
    2. Розгляд заяви протягом 10 робочих днів (в разі необхідності з’ясування додаткових обставин, фактів – протягом одного місяця). 3. Складення висновку про здійснення виплати для компенсації шкоди (+ замовлення за державний кошт висновку експерта, яким визначають розмір відшкодування (за формулою : вартість на момент отримання – вартість залишків = сума відшкодування)). 4. Виплата компенсації шкоди. Виплата здійснюється територіальним центром комплектування та соціальної підтримки протягом п’яти наступних бюджетних періодів після оголошення демобілізації у порядку черговості оформлення висновків.Примітка: Тобто, як і у випадку з примусовим відчуженням, якщо правовий режим воєнного стану скасують та буде оголошена демобілізація у 2025 році, відшкодування за мобілізований транспортний засіб може бути здійснене або поступово здійснюватиметься ТЦК та СП впродовж 5 років (тобто з 1 січня 2026 – до 31 грудня 2030 років).

Made with